10 januari 2009

Och bilen går bra?


Förgasare, krängningshämmare, bränslepump, kardanknut, ventilfjädrar, differentialspärr, tändspole, tändkablar, luftfilter, luftmängdmätare, bromskloss, fördelardosa, batteripol, lambasond, kamaxel, katalysator, fjäderben, impeller, rotor, insprutningsmunstycke, bromsskiva, AC, ABS, kolvringar, avgasturbo, generator, vattenpump, oljeplugg, ventilkåpa, topplockspackning, bromsrör, styrservo, säkringsdosa, ljusrelä, startmotor, batterisyra och svängarm.


Solklart? Nä.

Mystiska ord och ett kodat språk som man kan roa sig med att försöka tolka på lördagar mellan 12-13 i P4. Jag ramlade in ett i radioprogram med Bosse Bildoktorn (!) som har en egen talkshow dit stolta, men förtvivlade bilägare ringer för att få rätt diagnos och förslag till åtgärd för densamma. Lyssnarna älskar att konsultera denna magnat på all världens bilsjukdomar! Som en supernanny för fyrhjulingar. Jag kan nästan höra ett lågmält snyftande av glädje då Bosse på sin lugna dialekt förklarar problemet och berättar att lite eltejp och plastic padding enkelt löser alla problem.
Fascinerande. Jag kan nästan bli lite avundsjuk på en sådan passion, en sådan hängivenhet och storartad kunskap!

Eller inte………..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är mäktigt imponerad av att du kan räkna upp alla dessa delar så här efter prgmets slut... men visst är det fachinerande att höra denna hängivenhet och passion. Påpassligt så skulle man ha en liten Bosse bil dr så där i fikan som skulle kunna förklara så där ljuvligt lugnt när ens arbetskamrater flippar ut och man själv håller på att xplodera. En liten fickBosse helt enkelt.

ps. jag kan rek. ett annat skoj radioprgm, Livh i P4, lö kl 19
/joti

Elisabeth sa...

FickBosse - bra affärsidé! Och så en hemlis....fick lite hjälp av en motormeckande make med alla termer. Men tack för att du trodde det om mig! Kram :-)