23 juli 2009

Bra DNA


Sommaren 2009 verkar bli ett 70-tals revival när det gäller spel. Alfapet (inköpt 1976, nu i trasig, vältejpad kartong) ligger ständigt framme och efter middagen på kvällen sätter kampen igång.
Lite frågor till kreatören (bra ord - ger dock bara 13 p) till Alfapet:
Varför har H bara 1 p?
Varför finns det bara ett F? (Eller har vi tappat ett?)
Varför finns det så många T?
Varför får jag alltid för lite vokaler?
När vi spelade Alfapet med barnen när de var små var jag en "god mor" och höll igen på min verbala förmåga. Det blev mest SOL (3p), APA (5p) eller, om man skulle vara lite "wild and crazy".. RÖV(8p).
Den tiden är så låångt förbi. Jag tycks ha fastnat i just solar, apor och rövar medan sönerna finner ord som adekvat, baisse och töcken (17 p på 3 x ordpoäng = 51!).
Det svider och värker så tävlingsnerven där jag kravlar nere i förnedringens djupaste avgrund. Min enda (och i detta läget KLENA) tröst är att gossarna verkar ha sina hjärnceller på plats. Det måste väl ändå komma i rakt nedstigande led från mödernet?!

3 kommentarer:

Patrik Flensburg sa...

Japp, helt korrekt. Intelligensen ärvs ifrån mamma till söner och ifrån pappan till döttrar. Kan det vara därför som min dotter är ett geni.....

Elisabeth sa...

AHA!Är det därför du och jag är så kloooka ihop?

Anonym sa...

You bet!!!!