14 februari 2011

Valentinfjant


Alla hjärtans dag. Vilket kommersiellt dravel. Och vem fasen är Valentin? Sankt Valentinus? Varför ska vi ge varandra blommor, choklad eller fåniga I-love-you-kort på en endaste dag i februari? Ska vi bli som djur eller fåglar som ska bli brunstiga på våren för att våra hanar ska få para sig med oss?

Jag blir irriterad på alla fula, rosa, röda och glittriga skitsaker som jag förväntas köpa och ge mitt hjärtas kär. Fjantiga förtryckta texter för den fantasilöse köparen på avskyvärda bilder med feta amoriner. Jag vill bli älskad och omhuldad utan marknadskrafter och reklam. Varje dag. Men minst den 14 februari.

Så står han där i dörren kl 18 med ett stort fång långa rosor. Han säger att han älskar mig mer och mer för varje dag. Jag blir rörd till tårar. Jag ångrar mig. Har inte sagt eller skrivit någonting. Jag är lättlurad och jag gillar det. Även idag.

Inga kommentarer: