15 februari 2011

Vad en kvinna vill ha

Förr attraherades vi av stora kraftfulla män som kunde skydda oss veka varelser mot sabeltandade tigrar eller testosteronstinna Flintstonegubbar i granngrottan. Vi uppskattade när han kom hem med en klubbad hjort att fredagsmysa med på skinnfällen i ljuset och värmen av elden.

Sen har det inte hänt så mycket under årtusenden. Muskler, makt, pengar och god potens har öppnat oss såväl själsligt som kroppsligt. (Ja, det fanns väl en lite fjolligare 1700-talsfas som inte var så manlig). Men vad är väl det mot mannen idag som med mjuka kontorshänder kan reparera en hårddisk, defragmentera, trolla bort sladdar, sätta upp nätverk, byta grafikkort, virusscanna och låsa upp processorkärnor.

Jag lutar mig tillbaka, lyssnar och tillåter mig njuta av denna värld av förkortningar och engelska uttryck. Jag njuter av mitt tillstånd av oengagerad lättja. Imponerad och tacksam över att mannen skyddat familjen mot virus och trojaner fredagsmyser vi tillsammans i soffan i ljuset av skärmen och värmen av en spinnade hårddisk i knät.



Inga kommentarer: