13 november 2010

Alfahanne vs alfahanne

När jag reflekterar en stund efter högljudda diskussioner mellan två av familjens manliga medlemmar blir det så uppenbart och kristallklart; det här handlar uppenbart om ren naturvetenskap.

Den yngre utmanar, provocerar, spänner musklerna i ett verbalt krig där ord och uttryck flyger i rummet som missiler. Den äldre hävdar erfarenhet och beprövad kunskap. Saklighet försvinner i ett emotionellt brus där ingen lyssnar, ingen vinner. Konsensus verkar ouppnåeligt.
Jag duckar och flyr, yr av egna känslor för de stridande.
Det smärtar mig att se er. Det tar kraft att inte agera, avleda eller förklara.

Men detta är inte min konflikt. Naturen får ha sin gång.
Jag inväntar lugnet.
Då kommer jag med kärlek till er båda.
Lagar och läker.
Blåser på det onda.

Inga kommentarer: